a documentary by Leonardo Cinieri Lombroso
Running times: ’10 minutes and ’65 minutes
Synopsis
Among the passengers at Fiumicino airport, there’s Obaida, a bright engineering student who miraculously arrives in Rome thanks to a scholarship. He used to dream of becoming a singer but the war changed his priorities. Obaida is on his own, his family remained in Syria. When everything is lost, starting over seems impossible. But life never ceases to surprise Obaida: He will sing at “The Voice”, he will graduate with honors and his path will cross other lives and stories. Though he looks lost at the airport arrivals, Obaida seems to know where to go despite not knowing the way. With his extraordinary story and his courageous example, Obaida offers the spectator a different perspective on Syria in its war years, allowing us to know the Syrian culture regardless of the tragic state it is currently in.
A short version of the documentary was already broadcasted in the most important Arabic Channel MBC during the Ramadan 2017 for the competition in Qomrah program with the title “Obaida”.
Obaida video N. 12
Versione Italiano
In cerca di : distribuzione, Sale agent, broadcast.
Sinossi
Il documentario racconta la storia di Obaida, un brillante studente siriano di Ingegneria. Alle sue spalle ha la guerra e di fronte una strada da inventare. Nella storia di Obaida c’è un po’ della storia di tutti i ragazzi che lasciano le proprie terre e intraprendono viaggi pericolosi e difficili alla ricerca di nuove opportunità e i cui sacrifici, talvolta, sono ripagati da successi incredibili e sorprese inimmaginabili.
Note di regia
Attraverso la straordinaria avventura che, tra gioie e dolori, Obaida ha vissuto, invito a guardare alla Siria e in generale alla guerra da una prospettiva diversa, raccontando l’immigrazione in un modo che sfugge ai soliti cliché e che lancia, nonostante tutto, un messaggio positivo e universale.
Raccontando la storia di Obaida, Quando Non Puoi Tornare indietro racconta un po’ la storia di tutte le persone la cui vita è stata spezzata dalla guerra, ma la cui identità resiste facendosi portatrice di sentimenti e di passioni più forti del conflitto.
Rimanendo fedele alla realtà ho voluto rovesciare il modo in cui vediamo l’altro e noi stessi.
Scrivono di noi | Press :
Documentary Traces One Syrian Student’s Success Story in Rome
L’immigrazione oltre i cliché: la straordinaria storia di Obaida
Facebook page
Con il patrocinio di
Festival